Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της "ηλιακής επανάστασης" που βλέπει η UBS αναμένεται να μείνουν από μπαταρία ...

Είδαμε τις προηγούμενες μέρες τις εκθέσεις της Morgan Stanley και της Citi Research για την ηλιακή ενέργεια και το θέμα της αποθήκευσης. Μια τρίτη έκθεση/επενδυτικό δελτίο είχε δημοσιευθεί πρόσφατα από τη UBS, με θέμα "It's time to join the solar revolution". Η UBS στην ανάλυσή της, όπως φαίνεται και στο διάγραμμα, θεωρεί ότι ο χρόνος απόσβεσης μιας μη επιδοτούμενης επένδυσης σε σύστημα φωτοβολταϊκών οροφής με μπαταρίες αποθήκευσης και ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2020 θα πέσει στα 6-8 χρόνια και το 2030 θα πέσει στα μόλις τρία χρόνια. Ακούγεται ελκυστικό, αλλά καλό είναι να κοιτούμε κάποια πράγματα καλύτερα, καθώς οι επενδυτικοί οίκοι μας έχουν συνηθίσει τα τελευταία χρόνια σε εκθέσεις που ουσιαστικά σκοπό έχουν να κατευθύνουν την αγορά κι όχι να προβλέψουν τις τάσεις της.

Οι υποθέσεις που κάνει η UBS στο επενδυτικό της δελτίο εστιάζουν στην αγορά της ...
Γερμανίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας, επειδή έχουν υψηλές τιμές ηλεκτρικού και καυσίμων. Εξ ίσου καλά ωστόσο θα μπορούσε να ισχύει και για την Αυστραλία, που έχει επίσης υψηλές τιμές ηλεκτρικού και καυσίμων, αλλά και περισσότερο ήλιο απ' τις τρεις Ευρωπαϊκές χώρες.
Το βασικό σχόλιο της UBS είναι ότι η αρχική ανάπτυξη της αγοράς θα γίνει με επιδοτήσεις και φορολόγηση των εκπομπών CO2, αλλά στη συνέχεια η μαζική ανάπτυξη θα έλθει επειδή θα είναι ανταγωνιστικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Φέρνει ως παράδειγμα τη σύγκριση κόστους αγορά και χρήσης για μια τριετία ανάμεσα σε ένα συμβατικό Audi A7 3.0 TFSI και ένα ηλεκτρικό Tesla S60 και τα θεωρεί ισοδύναμα, στα 45.000€. Μόνο που το συμβατικό υποστηρίζεται από ένα μεγάλο στόλο πρατηρίων κι έχει πρακτικά απεριόριστη αυτονομία, ενώ το ηλεκτρικό μάλλον πάσχει σε υποστήριξη τροφοδοσίας. Το αποτίμησε αυτό η UBS; Μάλλον όχι ...


Το τυπικό σύστημα που εξετάζει η UBS προβλέπει ότι τα ηλιακά θα φορτίζουν τη μέρα το σύστημα μπαταριών και οι μπαταρίες θα φορτίζουν το βράδυ το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το σπίτι εξακολουθεί τις νυχτερινές ώρες να παίρνει ρεύμα απ' το δίκτυο. Μια ματιά στο διάγραμμα που παραθέτει είναι αρκετή για να δούμε ότι η καμπύλη απόδοσης του Φ/Β οροφής (με το καφέ χρώμα) έχει πολύ πλατιά βάση και δεν είναι καθόλου τυπική, ακόμα και για καλοκαιρινό μήνα. Αυτό ανατρέπει τόσο το απαιτούμενο μέγεθος του Φ/Β οροφής όσο και το απαιτούμενο μέγεθος μπαταρίας.

Ακόμα κι αν δεχθούμε ότι όλα τα λέει σωστά η UBS, ήλθε την προηγούμενη εβδομάδα μια μελέτη του Βρετανικού Energy Research Centre, που εξετάζει τη διαθεσιμότητα υλικών για τις τεχνολογίες "χαμηλού άνθρακα". Η μελέτη εξετάζει την επάρκεια σε μια σειρά μέταλλα, όπως Ίνδιο, Γάλλιο, Τελλούριο, Κοβάλτιο, Λίθιο, Άργυρο, Σελήνιο, Σπάνιες Γαίες, που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία των ΑΠΕ. 

Οι αναρτήσεις μας βρίσκονται και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε «Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση!
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι προς το παρόν δεν υπάρχει ικανοποιητικό υποκατάστατο για τις μπαταρίες λιθίου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τους μαγνήτες νεοδυμίου των αιολικών. Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας ΙΕΑ εκτιμά ότι το 2050 πιθανώς θα πωλούνται ετησίως 40 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταριών, έναντι περίπου 150 χιλ. σήμερα και προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο θα υπάρχει επάρκεια υλικών για να καλυφθεί η ζήτηση. Όπως φαίνεται στο διάγραμμα, η παραγωγή λιθίου πρέπει να αυξηθεί εκθετικά τα επόμενα χρόνια για να καλύψει τη ζήτηση.

Είναι προφανές βέβαια ότι τυχόν ανεπάρκεια υλικών θα ωθήσει ανοδικά τις τιμές τους. Το λίθιο προς το παρόν το παίρνουμε από κοιτάσματα, αλλά, αν οι ανάγκες αυξηθούν, υπάρχει διαλυμένο και στο θαλασσινό νερό. Μόνο που στην περίπτωση αυτή, όπως φαίνεται στο διπλανό διάγραμμα, το κόστος αναμένεται να πενταπλασιαστεί. Η αύξηση του κόστους των μπαταριών αναμένεται να κάνει το κόστος του τυπικού συστήματος της UBS μάλλον πολύ ακριβότερο απ' όσο εκτιμά ο επενδυτικός οίκος, οπότε όλο το μοντέλο της βασίζεται σε σαθρά θεμέλια. Γι' αυτό και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της "ηλιακής επανάστασης" αναμένεται να μείνουν από μπαταρία.

Η τεχνολογία θα χρειαστεί να ψάξει για υποκατάστατα, όπως αυτά που είχαμε παρουσιάσει πριν επτά μήνες. Ο πολιτισμός μας διψάει για ενέργεια, χωρίς ενέργεια θα γυρίσουμε μερικούς αιώνες πίσω. Γι’ αυτό και πρέπει να προσέχουμε ως κόρη οφθαλμού τις εγχώριες ενεργειακές πηγές, με πρώτο και καλύτερο τον πολύτιμο λιγνίτη μας. Και να διασφαλίζουμε ότι δεν θα απαξιώσουμε κανένα κοίτασμα με άστοχες πρακτικές. Τ' άκουσες Μανιάτη; 

ΥΓ. Στο δεξί μέρος του ιστολογίου μπορείτε να βρείτε σύνδεσμο για την πλέον πρόσφατη ανάρτηση στο archaeopteryxgr.blogspot.gr.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου